Kieltenope musatunnilla – Incredibox

Sain hiljattain pyynnön tulla tuomaan tietoteknisiä sovelluksia musiikin tunnille. Hmm… hetken löi päässä tyhjää, kieltenope kun olen. Tiedän toki, että iPadeille olisi tarjolla kaikkea kivaa musiikinkin saralla, mutta koulussa, johon olin menossa, ei ole iPadejä. – No, ei hätää! Laitoin Facebookissa kyselyn pariin tvt opetuksessa -ryhmään: Sainkin ideoita, ja lähdin kokeilemaan useampia juttuja. Jouduin kuitenkin toteamaan, että vaikka kuinka haluaisinkin tutustua esimerkiksi Audiosaunan toimintaan, niin ei minusta musiikin opettajaa parissa tunnissa tule. Kollegakouluttajan työnkuvaan nyt vaan ei voi kuulua, että kouluttaudun joka oppiaineen asiantuntijaksi – mutta toki voin vinkata erilaisista sovelluksista.

Lopulta päädyin viemään kahdelle viidesluokkalaisten ryhmälle oman, tokaluokkalaisen lapseni vinkkaaman Incrediboxin. Ei-musiikinopettajana en pysty arvioimaan, minkä verran Incrediboxilla on loppujen lopuksi varsinaisesti tekemistä musiikin kanssa, mutta tällä vähäisellä musiikin teorian tuntemuksella väittäisin, että ainakin yhden oppitunnin verran on varsin mielenkiintoista kokeilla, miten erilaiset elementit lisättyinä biisiin vaikuttavat kokonaistulokseen. Oppilaat olivat äärimmäisen innostuneita, ja he mielellään myös jakoivat aikaansaamiaan biisejä sosiaalisessa mediassa.

Incrediboxissa on tähän mennessä neljä erilaista versiota. Biiseihin lisätään elementtejä alareunan symboleista raahaamalla. Kuvaan ilmestyy silloin uusi laulaja, tai siis äänen/efektin/melodian/rytmin tekijä, beatboxaaja. Hahmoja voi johtaa kapellimestarin tapaan vaientamalla osan tyypeistä ajoittain. Onhan se kivaa – ainakin siitä riittää riemua vähintään yhdelle oppitunnille. Monilla oppilailla tuntui riittävän intoa jatkaa incrediboxailua kotonakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *