Kahoot!

Viime vuonna tutustuin Kahootiin, ja se on kyllä kiva tuttavuus. Olen käyttänyt Kahoot-tietokilpailuja paljon itse kielten tunneillani, ja nyt kollegakouluttajana olen levittänyt Kahootin ilosanomaa. Kahoot on siitä kiva, että kun siihen koulussa yksi kollega tutustuu, niin hyvin nopeasti se leviää muillekin käyttöön – ilmeisesti siksi, että se on a) helppo ottaa käyttöön, b) oppilaille tosi viihdyttävä c) näppärä tapa saada vaihtelua läksynkuulusteluihin, ym…

Kahoot-kyselyillä saa aiheeseen kuin aiheeseen hohtoa: Kuudesluokkalaiset, A2-kieleen tylsistyneet oppilaat hihkuvat innoissaan saksan sanakuulustelun äärellä. Ovelaa, vai mitä?

Kahootissa on sellainenkin kiva puoli, että siellä on paljon valmiita kyselyjä, jotka on asetettu julkisiksi. Kahoot tuntuu lisäävän jakamisen kulttuuria: Kun minä nyt näin vaivaa tehdessäni tämän kyselyn, niin kiva, jos joku muukin hyötyy siitä.

kahootViime viikko oli Mediataitoviikko. Olin koko kollegakouluttaja-keskiviikkoni Lentävänniemen koulussa, ja sitä varten laadin Kahoot-kyselyn mediataidoista. Tässä on linkki siihen kyselyyn, se on kaikkien vapaasti käytettävissä.

Niille, jotka eivät ole vielä Kahootia käyttäneet:

– Rekisteröidy käyttäjäksi osoitteessa getkahoot.com. Se on ilmaista, eikä tarvitse montaa tietoa täyttää.

– Aloita kyselyn laatiminen kohdasta ”Quiz”. Anna ensin kyselylle nimi. Klikkaa sitten ”Next”.

– Kirjoita kysymys ja vastausvaihtoehdot. Klikkaa oikean vaihtoehdon alta ”Incorrect”, jolloin siinä lukeekin ”Correct”. Voit myös liittää kuvan kysymykseen. Sitten ”Add question”. Lopuksi ”Save and continue”. Seuraavaksi voit vielä muuttaa kysymysten järjestystä, lisätä aloituskuvan yms.

– Aloita peli ”Play ja sitten ”Launch”. Näytä näkymä oppilaille valkokankaalta tai älytaululta: PIN-koodi tulee näkyviin. Se on koodi, jolla oppilaat pääsevät sisään sinun käynnistämääsi peliin.

– Oppilaat menevät joko kännyköillä, tableteilla, läppäreillä tai pöytäkoneilla osoitteeseen kahoot.it. He antavat PIN-numeron ja sitten lempinimensä ja klikkaavat ”Join game”.

– Kun kaikki oppilaat ovat päässeet sisälle peliin (heidän nimensä ilmestyvät taululle), opettaja starttaa pelin. Oppilaat näkevät kysymykset ja vastausvaihtoehdot taululta. He tökkäävät mahdollisimman nopeasti oikeaksi arvelemaansa väriruutua omista laitteistaan. Jännittäviä hetkiä luvassa!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *