Alakoululaiset tietokoneilla

Olen käynyt syksyn mittaan muutaman kerran oman vastuualueeni kouluilla. Välillä opastan opettajia, mutta entistä useammin vierailun aikana pidän koko luokalle tunnin, jossa harjoitellaan luokan oman opettajan toivomia tvt-asioita.

Oppilaat ovat aina innoissaan päästessään tietokoneille. Into ei välttämättä korreloi taitojen kanssa, mikä on ymmärrettävää. Pienemmillä oppilaille kuluu aika paljon aikaa oman tunnuksen kirjoittamiseen, koska näppäimistö on osalle aivan outo. Salasanan kirjoittaminen on hyvin vaikeaa, koska ruudussa näkyy vain mustia palloja ja abstraktia merkkijonoa on hankala pitää mielessä kun merkkejä etsitään yksi kerrallaan näppäimistöltä. Suosittelen, että salasana vaihdetaan sellaiseksi, jonka lapsi voi jotenkin muistaa. Vaihtaminen ei kestä kauaa, mutta helpottaa elämää kummasti.

Useille Word on vielä outo ohjelma, mutta nopeasti lapset omaksuvat muutaman perustoiminnan. On mukava huomata, miten oppilaat neuvovat toisiaan; tietoa jaetaan.

Eniten olen ihmetellyt sitä, että kun pyydän kirjoittamaan tietyn osoitteen nettiselaimen OSOITEriville, niin moni kirjoittaa osoitteen sitkeästi HAKUkenttään.  Onko netti sisäistetty pelkäksi googlaamiseksi ja youtubettamiseksi? Sitten otetaan pari ekaa hakutulosta ja ihmetellään, mitä ruutuun ilmestyy. Projektityöskentely omankin (uuden) luokkani kanssa on osoittanut, että hyödyllinen ja tuloksekas yhteistoiminnallinen tutkiva oppiminen ja tiedonrakentelu ovat vielä piiiitkän oppimisprosessin päässä.  Mutta siksihän sitä pitääkin harjoitella!

Alex_Tre_tabletit_2013__Sofia__LUPA

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *