Mitä tänään tehtäisiin?

qr - evarikon ohjeet ja ideat

Ensilumen innoittamana kirjoitan tähän tvt:n käytöstä tunneilla, joita on tähän mennessä ollut kollegakouluttajatyöni merkeissä syksyn aikana eri kouluissa.

Kahoot. Hauska ja mukaansa tempaava kysely/tietovisatyökalu, johon oppilas voi vastata helposti puhelimella/koneella! Opettaja voi tehdä esim. läksynkyselyn monivalintatehtävinä. Opettaja luo tunnukset ja tekee kyselyn getkahoot.com -osoitteessa. Helppokäyttöinen. Opettajan käynnistäessä kyselyn tulee koodi, jonka oppilaat syöttävät kahoot.it -osoitteessa. Kysymyksien välissä näkyy tilanne, ketkä ovat saaneet eniten pisteitä. Tämä nostaa luokkahuoneeseen kutkuttavaa kilpailuhenkisyyttä. Vinkki! Voitte kollegan kanssa jakaa tekemiänne Kahoot-kyselyitä toisillenne.

Officen ohjelmiin lisätyt kuvat. Kun tekee töitä esim. Wordillä/Powerpointilla ja lisää tiedostoihin kuvan, sitä pystyy yllättävän paljon muotoilemaan ohjelman sisällä. Kuvaa klikkaamalla tulee kuvatyökalut, joiden avulla pystyy helposti rajaamaan ja kiertämään kuvan, korjaamaan kirkkautta, värejä, lisätä taiteellisia tehosteita, laittaa kehykset ja asetella kuvaa.

Puhelimesta kuvat koneelle muokattavaksi. Byod-tunneilla saa aina varautua yllätyksiin. Esimerkiksi kun oppilaat olivat ottaneet kuvan puhelimiinsa, niin niiden saaminen koneelle vei yllättävästi aikaa. Suurella osalla oppilaista oli oma usb-piuha mukana, mutta ihan kaikilla ei yhteys puhelimen ja koneen välillä ei toiminut. Ratkaisuna oli puhelimien WhatsApp. Kuva lähetettiin sellaiselle kaverille, jonka kuvan siirto oli toiminut helposti… Sen jälkeen ei kun muokkailemaan esim. Gimpillä tms.

Powerpoint. Powerpointilla oppilas saa helposti ja suhteellisen nopeasti mukavan ja näyttävän esityksen aiheesta kuin aiheesta. Lopuksi, kun lisäillään siirtymiä/animaatioita, oppilaat tietty valitsisivat erittäin näyttäviä ja joka sivulle omanlaisiaan siirtymiä/animaatioita. Kannattaa antaa vinkkinä, että oppilas ainakin jonkin verran yhtenäistää sivuja (Käytä kaikissa), ettei ihan mene opettajan pää pyörälle.

QR-koodit. QR-koodeja voi helposti tehdä QR-generaattorien avulla esim. qr-koodit.fi -osoitteessa. QR-koodiksi voi esimerkiksi tehdä nettisivun, josta oppilas aloittaa työskentelyn tai koodin voi tehdä vaikka koulun kotisivusta tai luokan blogista tai mistä vain sivusta, mitä tarvitaan. Oppilaiden puhelimissa tai tableteissa pitää olla QR-koodin lukija, jonka saa ladattua appseina ja ne toimivat yleensä hyvin. Myös oppilaat voivat tehdä opettajalle QR-koodeja.

Blogit. Tampereen blogipalvelu on hyvä palvelu ja siitä saa kattavasti tietoa http://blogit.tampere.fi/ -osoitteessa. Samalta sivulta sen saa myös tilattua. Blogipalvelulla on WordPress -blogialusta ja blogien osoitteet ovat muotoa bloginnimi.blogit.tampere.fi. Opettaja ja oppilaat kirjautuvat blogiin omalla opetusverkon käyttäjätunnuksella. Eipä muuta kuin luokan tai kurssin tai koulun blogia perustamaan.

On ollut mukavaa tutustua eri kouluihin ja työskennellä eri opettajien ja eri-ikäisten oppilaiden kanssa. Eipä muuta kuin uusia haasteita kohti… nyt jo vesisateessa.

– Nina –

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *